Peuters en eerste kleuterklas |
In de eerste kleuterklas proberen we een brug te slaan tussen thuis en de school. De kleuters krijgen de tijd en ruimte om zich geleidelijk te hechten aan de juf en de andere kleuters. Zich geborgen en veilig voelen in de klas, bij de juf en bij de andere kleuters is van het allergrootste belang. Als de klas- en schoolomgeving voor het kleintje een sfeer van vertrouwen uitstraalt, kan het zich uitleven en op ontdekking gaan. Aan de hand van boeiende en uitdagende materialen worden de kleuters in hun spel gestimuleerd tot ontdekken en exploreren. In onze school vind je veel en gevarieerd speelgoed, ruime klassen. Vanuit het vrije spel van de kleuters zoekt de juf naar geschikte onderwerpen om met de kleuters uit te werken: een nieuw diertje, ik ben ziek, grote blokken, allemaal kleuren, enz. Prestatiedruk en haast zijn uit den boze. De juf biedt allerlei afwisselende activiteiten aan rond eenzelfde thema: bijvoorbeeld luisteren naar een verhaaltje over een konijntje, een konijntje in de klas brengen, een konijntje schilderen, huppelen als konijntjes, ... We leren er een liedje of een versje over. Soms gebeuren deze activiteiten met de hele klasgroep, soms met kleinere groepjes. Naast de kenmerkende kleuteractiviteiten zijn er ook heel wat gewone dagelijkse bezigheden: vrij spelen, samen de toiletjes bezoeken, de jasjes aantrekken, 's middags eten in de refter, ravotten op de speelplaats... Jules, onze klaspop, heet jullie welkom...
Hallo allemaal!
|