Derde leerjaar

De leerlingen van het derde leerjaar zijn het erover eens: meester Johan is... "grappig". En het derde leerjaar is... "leerzaam en leuk".

Tellen tot duizend

Plus, min, maal, gedeeld door... en tellen tot duizend! Dat is geen kinderspel. De kinderen van het derde leerjaar zijn trots op hun rekentalent. "Rekenen heet ook wel wiskunde", weten ze. Het is duidelijk: ze zijn niet meer van de kleinsten, en ze willen graag bijleren.

Elke week 2 leerlingen

In een klas zijn er heel wat klusjes te klaren. Wie zorgt ervoor dat het bord netjes schoongemaakt wordt? Dat de klas ordelijk blijft? Wie deelt kopieerbladen uit of haalt ze weer op? Wie houdt de kalender bij? Het derde leerjaar heeft een beurtrol voor deze "klastaken". Elke week steken 2 of 3 leerlingen een handje toe. Wiskunde en taal zijn belangrijk, maar zorgzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel ook!

Contractwerk: sparen voor goud, zilver of brons

Maandelijks lossen de leerlingen verschillende taken op, die aansluiten bij de verschillende leervakken: wiskunde, taal, wereldoriëntatie, godsdienst, enz. Iedereen werkt volgens eigen tempo en kunnen. Wie flink presteert, kan veel punten verdienen. En wie veel punten verzamelt, kan wekelijks een medaille (goud, zilver of brons) in de wacht slepen! De winnaars geven hun punten af op het einde van de week. De andere leerlingen sparen gewoon verder. Zo kunnen ook kinderen die wat meer tijd nodig hebben, een medaille verdienen!

Tijd voor creativiteit

Knutselen, voordragen, musiceren... bij meester Johan kan artistiek talent niet lang verborgen blijven! Creatieve handen knutselen kleurige luchtballonnen, stemmige herfstmannetjes, een bonte carnavalscollage in elkaar. Met gedichten kun je alle kanten uit: ze zijn grappig en leuk om voor te dragen, maar je kunt ze ook uitbeelden. En op muzikaal gebied? Als meester Johan zijn gitaar bovenhaalt, zit de stemming er meteen in. De leerlingen zingen of bespelen instrumenten om hem te begeleiden. Soms zingen de jongens apart en dan de meisjes. Daarbij wordt ook weleens gedanst!

Hoekenwerk: het is tof en je wordt er slimmer van

Om de twee weken gaan kleine groepjes leerlingen zelfstandig aan de slag in de verschillende "leerhoeken". Welke hoeken zijn er zoal? Een "winkelhoek met geld en koopdingen", een "computerhoek met toffe en leerzame spelletjes op cd-rom", een "luisterhoek met leuke verhalen en liedjes", een "werohoek met een dierenkwartet", een "leeshoek met verhalen, weetboeken en strips", een "creahoek voor tekenen en boetseren", een taalhoek, een verkeershoek, een rekenspelhoek, ... Wie beweerde dat een klaslokaal maar vier hoeken telt?

Samen op stap

Elk jaar maakt het derde leerjaar verschillende uitstappen. Enkele voorbeelden: herfstwandeling naar het fort van Steendorp, verkenningstocht in de omgeving van Steendorp, bezoek aan de bloemmolens, het ziekenhuis, de bibliotheek, de kinderboerderij, enz. En niet te vergeten: onze jaarlijkse schoolreis, elke keer een verrassing!

Wat is belangrijk in het derde leerjaar?

"Ik verwacht een zekere mate van zelfstandigheid van mijn leerlingen. Ze moeten een eigen mening kunnen vormen. Elk kind is anders, dat moet je respecteren. Een goed humeur en een positieve ingesteldheid vind ik ook belangrijk."

naar klasalbum derde leerjaar