Tweede leerjaar

In het "charter" van klas twee staan de klasafspraken waaraan iedereen zich moet houden. Praktische regels, maar ook afspraken zoals "We helpen elkaar door dik en dun", of "We leren voor onszelf om goed te leven".

Een contract, alleen voor grote mensen? Nee hoor!

Elke maand zetten de leerlingen van het tweede leerjaar hun beste beentje voor om de titel van "contractkampioen" in de wacht te slepen. De bladen die voor het contractwerk worden gebruikt, volgen de inhoud van het leerplan per maand. Bladen taal, rekenen, wereldoriëntatie, en doe- en knutselopdrachten: allemaal netjes gerangschikt in laden. "Ik neem, ik maak", luidt het principe: een blad dat ik uit de schuif neem, maak ik ook! Dat is de afspraak, het contract. En als je de meeste bladen hebt gemaakt, word je contractkampioen van de maand!

De puntenkampioen en de klas 2 oké trofee

Goede punten halen is leuk, want dan word je misschien wel de "puntenkampioen" van de maand. Maar behulpzaamheid, sociaal gedrag en samenwerking zijn ook heel belangrijk. Als je daarin uitblinkt, word je voor één maand de trotse bezitter van de "klas 2 oké trofee"!

Lezen op de fiets?

Natuurlijk niet! Voor tandemlezen hebben we heus geen fiets nodig... maar wel een vriendje of vriendinnetje uit het vijfde leerjaar, én een heel speciaal boek! Daaruit lezen we hardop voor, elk om beurt. Het verhaal loopt door, maar het leesniveau is wisselend. Zo kunnen we de stukjes op ons eigen leesniveau lezen. Het leuke is, dat we elkaar kunnen helpen en van elkaar kunnen leren. Voorlezen en luisteren tegelijk... dit kun je enkel met z'n tweeën.

Onze "weetjes"-top 5

DE GEVOELSMANNETJES KENNEN
De gevoelsmannetjes zijn boos, blij, bang, verdrietig, trots of jaloers. Voor elk gevoel is er een kaartje, en elke dag kiezen we het gevoelsmannetje dat het best bij onze stemming past. We leggen uit waarom we blij, boos of jaloers zijn.

SPELLING
Aan de hand van spellingsoefeningen leren we hoe je verschillende soorten woorden moet spellen.

ONZE SCHOOL KENNEN
We doen een heuse "schoollokalen-zoektocht": hoe heet elk lokaal en wie zijn de mensen die zich daar meestal bevinden?

DE HOOFDLETTER-WASLIJN
Als we een nieuwe hoofdletter leren, hangt de juf deze aan de waslijn in onze klas. Dat is niet alleen grappig, maar ook handig en... netjes!

DE TAFEL-LADDER-TRAINING
We houden een laddercompetitie over de tafels van vermenigvuldiging! Als we ze goed kennen, klimmen we snel omhoog. Maar als we ons te vaak vergissen, moeten we weer een treetje lager!

Onze "doetjes"-top 5

KOKERELLEN
In groepjes maken we de heerlijkste gerechten klaar. Vóór we beginnen koken, halen we onze ingrediënten op de markt. We tellen onze centen, budgetteren... en durven ook wel eens afbieden!

TUINIEREN
In ons mini-tuintje planten en zaaien we groenten, kruiden en bloemen. En we zorgen ervoor dat ze groeien en bloeien!

AFVAL SORTEREN
Als "containerkids" waken we erover dat afval op onze school wordt gesorteerd zoals het hoort. Een groene bol betekent "bravo, goed gedaan!" Een rode bol betekent "fout, voer een opdracht uit rond dit thema!"

SPEUREN IN HET PARK
Als we op zoek gaan naar vruchten en bladeren in het park, voelen we ons echte natuurspeurders! Daarna gaan we creatief aan de slag met onze vondsten.

BIBBEREN EN BEVEN IN ONS LEESHOL
Lezen is tof! Maar heb je ooit al eens een spannend boek gelezen in een donker leeshol? Als we allemaal onder onze bank zitten, onder lakens en dekens verstopt, onze zaklamp in aanslag en onze neus in een spannend boek, dan vergeten we de klas, de juf en heel de wereld...

Wat is belangrijk in het tweede leerjaar?

"De kinderen moeten respect tonen voor elkaar en voor de juffen en meesters, dat vind ik heel belangrijk. Zo verwacht ik van hen dat ze stil zijn en naar elkaar luisteren als iemand aan het woord is. Huiswerk en taken moeten op tijd in orde zijn. Een andere eigenschap waar ik veel belang aan hecht, is eerlijkheid. Liever iemand die toegeeft dat hij of zij een fout heeft begaan, dan iemand die daarover liegt."

naar klasalbum tweede leerjaar