Vierde leerjaar

Als leerling van het vierde leerjaar hoor je niet meer bij de jongsten van de basisschool. Die volgende grote stap, de overgang naar de middelbare school, is nog veraf maar komt toch stilaan dichterbij. Kennis van wiskunde, taal en wereldoriëntatie wordt verder uitgediept. Saai? Integendeel, nu kan het juist echt boeiend worden!

Verder kijken dan je neus lang is

Lezen kunnen we intussen allemaal. Maar lezen is niet alleen een technische vaardigheid... want sommige dingen kun je op verschillende manieren lezen. Begrijpen we wel wat we lezen? Hoe heeft de schrijver van de tekst het eigenlijk bedoeld? Even nadenken... zus en zo! En waarom? Omdat...  Voor ze het beseffen, zijn de leerlingen van het vierde leerjaar volop aan het interpreteren en argumenteren. Het klinkt moeilijk, maar als je eenmaal vertrokken bent, gaat het vanzelf!

Een computer in je hoofd

Zeg je "infoverwerking", dan denk je meteen aan computers. Maar wist je ook dat de beste computer op je eigen schouders staat? Met je eigen verstand kun je de meest uiteenlopende soorten informatie verwerken: uurregelingen, grafieken, diagrammen, folders, ... een koud kunstje als je het hoofd koel houdt.

Bosklassen in Stoumont

Het absolute hoogtepunt van het vierde leerjaar is ongetwijfeld de bosklassen! Onder de hoede van juf Kristine en enkele ouders reist het vierde leerjaar met de trein naar Stoumont, waar ze hun intrek nemen in de schoolgebouwen van Sint-Rafaël. Ze verkennen de natuur op hun lange wandelingen en brengen een bezoek aan de burcht Reinhardstein, het Bosmuseum, het Natuurcentrum en de watervallen van Coo. De bosklassen zijn niet alleen een geweldig avontuur, ze bevorderen de zelfredzaamheid (verschillende keren overstappen tijdens de treinreis, op korte tijd vertrouwd raken met een nieuw gebouw en in een andere omgeving, orde houden op de kamer, ...) en zijn erg leerzaam. Ze leveren een schat aan informatie op voor thema's die later aan bod komen in de lessen wereldoriëntatie: herfst, de Schelde, de geschiedenis van de woning, enz.

Taalinitiatie Frans

In het vierde leerjaar maak je voor het eerst kennis met het Frans, op een leuke, ongedwongen manier. Juf Kristine schreef hierover een woordje uitleg.

Wat is belangrijk in het vierde leerjaar?

"Dat de kinderen zich goed voelen in hun vel, dat ze zelfvertrouwen hebben en in zichzelf geloven. Dat ze nooit denken "Dat kan ik toch niet", maar er juist van overtuigd zijn dat ze wél iets kunnen: "ik kan het wel, ik kan de juiste oplossing wél vinden, ik durf het wél te zeggen"... Als je gelooft in jezelf, kun je veel bereiken!"

naar klasalbum vierde leerjaar