Zesde leerjaar

Het zesde leerjaar... het is al een klein beetje afscheid nemen van de basisschool. De voorbereiding op de middelbare school wordt nu heel belangrijk. Leren studeren, kennis van het Frans uitbreiden, de secundaire school bezoeken, werken rond het project "Op stap naar het secundair onderwijs"... Maar ook genieten van het laatste jaartje op de basisschool, nu het nog kan!

Aandacht, aandacht

Het zesde leerjaar heeft een aangepast lesrooster met soms blokken van tweemaal hetzelfde vak. Zo leren de leerlingen de aandacht langer bij de les houden. Daarnaast krijgen ze regelmatig de opdracht om studievragen en studieschema's op te stellen, zoals een juf of meester. Dit soort opdrachten verbetert hun studievermogen. Voeg daarbij een onaangekondigde toets zo nu en dan... en het verstand van klas zes staat helemaal op scherp.

Fans van Frans

Tijdens de Franse les spreekt juf Brenda Frans en ze verwacht dit ook van haar leerlingen. Franse liedjes leren, Franse speelwerkblaadjes en kruiswoordraadsels oplossen, Franse boekjes lezen... wie beweert dat Frans saai is? Tijdens de Franse spelnamiddag gaan de leerlingen van klas zes rond de tafel zitten om gezelschapsspelen te doen... in het Frans natuurlijk!

Wandelen in de herfst

Elk jaar trekken de leerlingen van het zesde leerjaar er met de fiets op uit naar het Scheldepark in Temse, waar ze een leerwandeling doen aan de hand van een werkbundel. Daarbij voeren ze zelfstandig opdrachten uit en maken ze gebruik van een kaart om zich te oriënteren. Terug in de klas stellen ze met het gevonden materiaal een didactische affiche samen. Een deel van het materiaal wordt gedroogd en gebruikt voor de bouw van een "herfstdorp"... dat alle leerlingen nog een tijdje kunnen bewonderen in de gang van onze school.

Zingen en dansen

Juf Brenda zingt graag. Ook in de klas besteedt ze veel aandacht aan muziek: kerstliederen zingen in het rusthuis, blokfluit spelen, zang voor de eucharistievieringen voorbereiden, Franse liedjes zingen... stuk voor stuk leuke tradities in het zesde leerjaar. Maar klas zes leert ook slowen, swingen en Latijns-Amerikaanse ritmes. Als de MEGA-fuif er straks aankomt, weten ze hoe het moet!

Het MEGA-project... mega-cool!

MEGA staat voor Mijn Eigen Goede Antwoord op roken, drugs en alcohol. Dit project verloopt in samenwerking met de politie en bestaat uit 10 lessen over deze thema's. Aan de hand van gespeelde situaties leren de deelnemers assertief zijn en gepast reageren op bepaalde situaties. Het project wordt afgesloten met een heuse MEGA-fuif met DJ, waarop alle deelnemende leerlingen van Temse-Kruibeke naar hartelust de beentjes kunnen losgooien.

Wat is belangrijk in het zesde leerjaar?

"Een goede voorbereiding op het secundair onderwijs. De leerlingen moeten in staat zijn om zelfstandig te studeren en geconcentreerd te werken. Ik verwacht dat ze hun best doen om Frans te spreken tijdens de Franse les. Ook werken in groep vind ik heel belangrijk. En natuurlijk hoop ik ook dat mijn leerlingen plezier beleven aan het klasgebeuren!"

naar klasalbum zesde leerjaar