Temse, een toffe scholengemeenschap!

Samen zijn we sterker dan alleen... daarom besloten de acht vrije basisscholen van Temse al een hele tijd geleden om te gaan samenwerken:

• Gesubs. Vrije Basisschool Priester Poppe, Dorpsstraat 107, 9140 Elversele
  • Gesubs. Vrije Basisschool, Kaaistraat 1, 9140 Tielrode
  • Gesubs. Vrije Basisschool Heilig Hart, Cauwerburg 2, 9140 Temse
  • Gesubs. Vrije Basisschool Sint-Amelberga, Akkerstraat 42, 9140 Temse
  • Gesubs. Vrije Kleuterschool, Hollebeek 2, 9140 Temse
  • Gesubs. Vrije Lagere School, Hollebeek 6, 9140 Temse
  • Gesubs. Vrije Gemengde Basisschool, Velle 129, 9140 Temse
  • Gesubs. Vrije Gemengde Basisschool Sint-Henricus, Gelaagstraat 161, 9140 Steendorp

Na twee jaar proefdraaien ging de Scholengemeenschap Katholieke Scholen Temse-Scheldekant op 1 september 2005 definitief van start.

Deel uitmaken van een scholengemeenschap heeft heel wat voordelen. Doordat er regelmatig informatie wordt uitgewisseld, leert elke school van alle andere scholen, waardoor ze haar werking kan verbeteren. Goede ideeën worden doorgegeven en problemen worden samen aangepakt. Ook voor de personeelsleden betekent de scholengemeenschap een voordeel, omdat zij automatisch rechten opbouwen in álle scholen die tot de scholengemeenschap behoren. Het personeelsbeheer gebeurt centraal en kan dus vlotter verlopen.

Natuurlijk vraagt deze vorm van samenwerken ook heel wat organisatie. Directies komen geregeld samen voor overleg. De coördinerend directeur waakt over het welzijn van de scholengemeenschap en bewaakt de goede werking ervan. Door de aanstelling van een zorgcoördinator op niveau van de scholengemeenschap kan een overkoepelend zorgbeleid worden gevoerd, dat het welzijn van de kinderen van ál onze scholen beoogt. De preventieadviseur van de scholengemeenschap volgt aandachtig welke initiatieven er genomen worden om de veiligheid op onze scholen te verbeteren en geeft nuttig advies. Specifieke procedures worden gebruikt voor het doorspelen van informatie aan het centraal secretariaat, waar de personeelsadministratie van de acht scholen wordt gevoerd.

Bezoek onze scholengemeenschap op www.ksts.be!